2018. június 7. | RULES: csütörtöki program

Hétfőtől péntekig
16:00–23:00 Interaktív kiállítás
19:00–22:00 Napi előadások
CHB Breuer terem, földszint
 
Nemmivoltunk! Crew
Szabadfoglalkozás 
 
A RULES fesztivál központi elemét a Nemmivoltunk Crew! Szabadfoglalkozás című, a magyar nevelés-oktatás helyzetére reflektáló projektje jelenti.
Mostanában az általános tendencia a rendteremtésre vitatott módon olyan ideológiai vízió mentén történik, amely a társadalmi struktúrákban és intézményekben a tekintélyelvűség jelenlétét támogatja. Míg a rend hiánya káosszal teli környezethez vezethet, a rendteremtés lázas vágya szigorúan kopár körülményeket teremthet. Miért van az, hogy az ember rend iránti hajlama mind az egyén, mind pedig a köz szintjén problematikus? 
 
A Nemmivoltunk! Crew ezt a feszültséget azonosítja, ahogy felidézik évtizedekkel ezelőtti személyes iskolai élményeiket. A most harmincas éveikben járó művészek az iskolát olyan intézményrendszernek látják, ahol a normákat elsajátítjuk. Az iskolai osztály egy olyan laboratórium, mely egészen fiatal kortól a felülről lefelé irányuló (top-down) hatalmi struktúrák elfogadását segíti – és amely felnőtt korunkban is rengeteg frusztráció és szorongás forrása. A Szabadfoglalkozás szeretné az unlearning, tehát a tanulás visszafordításának folyamatán keresztül megkérdőjelezni ezeket, és megkísérli felszabadítani mind az egyéni, mint a kollektív tudat autonómiáját.
 
Vannak dolgok, amiket egyedül jó csinálni, és vannak, amiket jobb csapatban. 2009 óta Bátory Péter, Brückner János, Falvai Mátyás, Filler Máté, Szabó Ottó és Tóth Márton Emil alkotják a Nemmivoltunk! Crew kreatív stábját. Együtt lefedik szinte az összes művészeti médiumot, és ezeken keresztül megosztják saját perspektíváikat a külvilágról, amely egyszerre játékos és elgondolkodtató a kísérleti helyzeteket kedvelő közönség számára. A főbb felfedezendő területek a kötelezettség és az intézményi kontroll formái, például a szabályok és az oktatás. 
 
19:00–22:00
CHB Kozma-terem, 3. emelet
 
Irina Demina + Tobias Leira
Herbarium Lab
 
 
A Herbarium Lab olyan crossover kutatási projekt, amely a természeti jelenségeket és azok hatását vizsgálja érzékszerveinkre. Vajon milyen módon képes az érzékelés, a lélektelen jelenségek és az anyagtalan anyag a performansz és képzőművészet forrásává válni? Vajon hogyan alkalmazhatjuk a természettudományokat a művészetben egy „Herbárium” létrehozására, ahol a gyűjtés, a kiválasztás és a kategorizálás empirikus módszerré válik? Vajon hogyan tudjuk megidézni és előidézni az élményt anélkül, hogy reprodukálnánk a természeti jelenséget? A Herbarium Lab költészettel megjelenített, különböző perspektívákból vizsgált és különböző médiumokon keresztül kifejezett mitológia. A programot a norvég kulturális hatóságok, valamint a Pikene pa Broen (Kirkenes, Norvégia), és a Collegium Hungaricum Berlin támogatja.
 
Irina Demina orosz szabadúszó koreográfus és táncművész. A berlini HZT-n diplomázott, koreográfia mesterszakon. 2013-ban harmadik helyezést ért el a „Legjobb német táncszóló” kategóriában Lipcsében. 
Tobias Leira norvég világosító és színpadi látványtervező. A stockholmi Dramatiska Institutet-ben végzett, és különböző színházakkal és művészekkel dolgozik világszerte.
 
 
   
 
 
 
19:00–20:00 and 21:00–22:00
CHB Weininger-terem, 1. emelet
 
Julia Gladstone és Xenia Taniko
gen
 
 
A gen a psziché fizikája; a kapcsolódás szobra; egy, az ént rekonstruáló gép. Az anyag formátlan, alakváltoztató massza – egymásba gabalyodott és nyomasztó. Az előadók együtt több én együttesét alkotják, így egymástól függő kapcsolatok hálózatát hozzák létre. Az egyedi, koherens előadó fogalma lebomlik, és utat enged a texturált és kiszámíthatatlan, tájképszerű pszichének. Gladstone és Taniko megzabolázzák az elsődlegest és kimondhatatlant, hogy jövőbeni testeket hozzanak létre valós időben.
 
Koncepció, folyamat, rendezés: Julia Gladstone
Koreográfia, előadás: Julia Gladstone + Xenia Taniko
 
Julia Gladstone előadóművész és tanár, aki a fizikai kereteken kívül képzeli el az ént. Nemzetközileg elismert előadó, olyan intézményekkel dolgozott együtt, mint a Volksroom (BE), a Center Chorégraphique National (FR) vagy a Judson Memorial Church (NYC).
Xenia Taniko berlini művész, performansszal és koreográfiával foglalkozik. Művészete a közös munka kultúrájából ered, és a koreográfiát kísérleti gyakorlatként éli meg. Xenia a Female Trouble kollektíva tagja. Munkájával megjelent a Sophiensaele Berlin Tanztage programján, a Veem Theatre Amsterdam (NL) és a Bazaar Festival Prague (CZ) eseményein.
 
 
 
20:00–21:00
CHB Moholy-Nagy-terem, 2. emelet
 
Canabarro/Molnár/Vadas/Vass
DEEPER
 
 
A DEEPER folyamatos mozgás, belesüllyedés a „másik” megértésébe és megtapasztalásába. Az érintés érzésén keresztüli interakciót tárja fel. Az érintésnek saját nyelvezete van, időt igényel, és nem adja magát könnyen. Közvetlen és konkrét, mégis törődő és gyengéd. Az érintés áthatol a fizikai rétegeken, behatol az ismeretlenbe. Réteg a réteghez, bőr a bőrhöz, ember az emberhez, pár a párhoz. Hogyan érinthetünk meg valakit anélkül, hogy megérintenénk? Hogyan lehetünk közel valakihez úgy, hogy mégsem vagyunk fizikális közelségben? Marcio Kerber Canabarro, Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara és Vass Imre a DEEPER-t a ez év januárjában a budapesti Trafó Kortárs Művészeti Központban mutatták be. A RULES Fesztivál keretében a berlini közönség a darab egy adaptált változatát láthatja.
 
Alkotók és előadók: Marcio Kerber Canabarro, Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre
Zene: Szabó Bálint
Díszlet és jelmez: Tóth Márton Emil, Marcio Kerber Canabarro, Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre
Társproducerek: Katlan Csoport Társprodukciós partner, Trafó Kortárs Művészeti Központ
Támogatók: NKA, EMMI, Sín Kulturális Központ, Műhely Alapítvány, Art Quarter Budapest, Új Előadóművészeti Alapítvány
 
Marcio Kerber Canabarro, Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara és Vass Imre táncos-koreográfusok, Berlinben, Budapesten és Montréalban élnek és alkotnak. Évek óta ismerik egymást, de most először dolgoznak együtt. Márcio Canabarro olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Keith Hennessy,  Peter Pleyer, Hód Adrien, Meg Stuart és Benoît Lachambre. Vass Imre mind szóló-, mind pedig csoportos darabjaiban a néző szerepét, valamint a közönség és az előadók közötti kapcsolatot vizsgálja. Molnár Csaba munkájában gyakran a kibékíthetetlen ellentétek feloldására törekszik, főképp azt vizsgálja, hogy a kifejezés különböző formái egymás mellé helyezve hogyan képesek az emberi élet legintimebb jelenségeit univerzális és felszabadító színházi élménnyé alakítani. Vadas Zsófia Tamara művészeti munkájában a kollektív, kreatív megközelítés a közös nevező. Mind Vadas, mind pedig Molnár megnyerték a rangos kortárs táncművészeti Lábán-díjat.
 
 
 
 
 
 
 
20:00–22:00
CHB Werkstatt, 3. emelet
 
AAAA
How to feel better? (Hogyan érezzük magunkat jobban?)
 
 
Az AAAA művészi nyilatkozata:
„Van, aki szeretné, hogy megöleljék, míg mások egyedül akarnak lenni
90 perces nyilvános kutatás/kísérlet az általunk létrehozott ún. Wohlfühlaphabet (jólléti ábécé) alapján
átalakítjuk a teret, ahogy megpróbáljuk megtalálni, „hogyan legyünk jobban” 
ez egy üres tér, amely egyre inkább játszótérré alakul 
nincs közönség vagy művész, nincs instruktor
gyere, kapcsolódj be, nézelődj, csináld, amitől jobban leszel 
 
Az optimalizálás a mindennapok vírusa: trükkök, módszerek, módszertanok, ősi bölcsesség, asztrális bölcsesség, általános tanácsadás, anekdoták, dogmák, titkok, szabályok, rendek, rutinok, napirendek és szakértői tanácsok.
A Hogyan legyünk jobban? olyan feltáró performansz-labor, amely a kortárs terek háziasításának, megszemélyesítésének és kisajátításának lehetőségeit tárja fel. Vajon hogyan alakíthatjuk át a hideg tereket (például az Angela Merkel hálószobája előtti 103,6 négyzetmétert), hogy felmelegítsük azokat szükségleteink és vágyaink iránt? Milyen hely lehetne ez? Mi van még ott?”
 
Az AAAA négy különböző hátterű, nemzetiségű és módszertanú (fotózás, performansz, festészet, digitális képalkotás) ember közös projektje: Brückner János, Xaver Hirsch, Astarte Posch ésVictoria Sarangova közös érdeklődéssel bírnak a minták, a nyelv, a zene és a realizmus iránt, és mind az Art in Context posztgraduális mesterképzésére járnak a berlini Universität der Künste-re.